fredag 28 januari 2011

Länge sen sist

Sedan senaste inlägget har det hunnits med att bryggas en del öl. 20 november vakande T med feber, och helt plötsligt fick jag en dag ledigt. För att ta vara på chansen så bryggdes två öl under dagen, dels en IPA och dels en ESB.
Dock klarade inte köksfläkten av all kokning och värmning så lagom till middagen la den av för gott. Ny köksfläkt är installerad, och en separat fläkt i förrådet är också inköpt och installerad. Nu väntar jag på induktionsplattan Cloer, 2 kW, som är på väg från Tyskland. Jag köpte en 1,5 kW platta på Jula men den orkade inte ens hålla 10 liter vört kokande.

De senaste dagarna har jag bryggt en modern lager, ytterligare en APA med lite annan humlekomposition och idag har jag satt en Altbier på jäsning. Första gången med flytande jäst. Spännande och se hur jäsningen kommer igång.
Jo för att gå iland med Lagern så fick jag ett kylskåp som också står i förrådet med färdig öl, och med lagern jäsande i 8 grader. Den ska tappas om, efter diacetylrast, om cirka en vecka och sedan på sekundärjäsning i ytterligare några veckor. Spännande!

Julölen och APAv2 har jag nu bjudit på lite olika tillställningar med bra betyg från provsamkarna. Kul! Vid jämförelse med IPA och ESB tycker jag att det är en gemensam grundsmak i alla dessa öl, vilket förmodligen kommer av att det är Safale US-05, i samtliga öl. Utvecklingspotential = använda fler olika jäster och se hur smaken utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar