fredag 12 november 2010

APAv2 är bryggd

I slutet av oktober provsmakades APAn. Får betyg 3 av 5. Bra humelarom och smak. En del skum efter två veckor på flaska, men lite för lite. Liten kropp var det största felet på denna bryggd. Iom att den jäste ut till 1008 så hade jag förmodligen för låg mäsktemp.
Så när nu APAv2 är bryggd blev mäsktempen betydligt högre, runt 68 grader för att skapa större kropp. Jag hade en tanke om att mäsketempen bara höll sig upp i mitten av mäskkärlet (dar hade jag tempen i första brygden), men efter mätningar runt om kärlet visade det sig att det bara skiljer 1-2 grader mellan mitten och ytterkant.
APAv2 står nu på jäsning, sluttampen, ute på altanen för en "coolcrash" test, för att få en klarare öl.
Under tiden har Julölen tappats på flaska och fått vila i två veckor innan det var dags för provsmakning. Den var inte rolig! Besk och nästan ingen kolsyra...vi får se vad som händer om ett par veckor.

Jag har nu läst lite mer teori och lärt mig att man kan skapa mer kropp i ölen genom att dels öka mäsktemperaturen och dels genom att ha en större andel Crystal malt i ölen. Riktigt vilken typ som man ska har jag inte klart för än, men detta ska testas i nästa Pale Ale!!!
Provsmakning av APAn

Kapsylering av Julöl

Fin färg på Julölen, hoppas smaken blir lika bra


1 kommentar:

  1. Välkommen till hembryggningsvärlden Micke!

    Mvh
    Victoria (Hembryggarbloggen)

    SvaraRadera