lördag 9 oktober 2010

Sjuströms Julöl!

Det blev en produktiv dag. Julöl bryggd, och apan är tappad på flaska. Det var ju en spännande upplevelse, rätt kladdigt och småstökigt att få ut all öl från jäskärlet. Till slut blev det 21 stycken 33 cl flaskor med apan, dvs 7 liter. Effektiviteten i hemmabryggeriet är väl inte helt lysande....ca 70%.


Jaja, effektivitet hit och dit. Nu är det färdigt och buteljerat, helt ok smak vid rumstempererat och utan kolsyra. Ska bli spännande att smaka om en vecka eller två.

Så till dagens huvudövning, Julöl!!!
Chokladmalt, rostat korn, mörk karamellmalt, pommenrans, kardemumma, stjärnanis och en massa annat, toppat med honung. Det här blir spännande, malten smakade en smula chokladigt.
Återigen har jag problem med att få ut tillräckligt med socker från malten, det blir inte riktigt som enligt receptet. Något är fel, men vet inte vad ännu.
Fick ut 8 liter med OG 1062, skulle varit 10 liter med 1060, så jag saknar ca 1,8 liter upp till receptet. Men nu lät jag styrkan vara kvar och jäser mina 8 liter. Med lite bättre hantering vid upptappning till flaska kan jag nog få ut 6,5 liter. Spännande lukt, färg och smak på vörten. Återigen håller jag tummar för att jäsning kommer igång.
Maltkrossen lagad med hjälp av T. Kul med skruvdragare. Fortfarande en tung koloss, måste byta ut tratten mot något lättare.

Inget fel på malningsgraden, och blandningen smakade riktigt gott.


Lakning
För er som var observanta så fick Apan en skön oxidering genom att falla fritt i ca 90 cm från mäskkärl till lakkärl. Sjuströms Julöl fick inte samma omilda behandling, en bit av trädgårdslangen fick stryka på foten, så nu är oxidering vi lakning endast ett minne blott. Härligt med förbättringar!

2 kommentarer:

  1. Ojoj oj, vilken julöl att se fram emot! Som vanligt är ditt sinne för detaljer ytterst imponerande, detta kan bara bli succé, gillar trädgårdsslangen!

    SvaraRadera
  2. det är inte mycket kvar av trädgårdsslangen nu...:-)

    SvaraRadera