lördag 25 september 2010

Då var det dags!

Idag skulle första ölen bryggas.
Efter att i månader ha slukat all info på shbf och på hembryggarbloggen, fantasktiskt bra sidor med massor av info och inspiration, fattades beslut om att öl ska bryggas även här.

Receptet till första ölen skapades i Beersmith, på väg över till Dublin. Visst var det lite lockande att försöka sig på en Guiness, men av vad jag läst så skulle en Ale vara en bra nybörjaröl. Surfade runt i SHBF's receptdatabas och knåpade ihop ett recept, som skalades ner till 10 liter.
I onsdags var jag och hämtade upp beställningen från Humlegården. Tidigare hade lunchrestaurangen sponsrat med ett par 12 liters majonäshinkar som omvandlades till mäsk/lakkärl. 2 mm hål borrades i ena hinken och tappkran sattes in i den andra.
Vörtkylare blev kopparrör från Claes Olsson, och svärmor gav bort sin 24 liters syltkastrull.





Vörtkylaren från Claes O.

Monstermill, med påfyllare, snickrades ihop idag. Tratten höll inte riktigt. Förbättringspotential.

Malten maldes och mäskades i majonäsburkar. 60 min, i 68 grader, två liggunderlag höll värmen riktigt bra. Dock fick jag bara ut 1031 SG på 12 liter. Enligt receptet borde det blivit 1041. Kanske berodde på att jag inte rörde om i mäsken under lakningen? Eller att malningen var för grovkornig? Eller att jag hade för mycket vatten under lakningen (dock samma som i receptet)? Eller ???
Koket av vörten gick bra, med många humlegivor: Humlen luktade fantastiskt gott, tyckte jag. Småfolket däremot tyckte både vörtkoket och humlen luktade som något hunden dragit in. Men, men de vänjer sig nog :-)
Efter koket var det bara 7 liter kvar, mot förväntade 10, däremot var OG 1070 mot 1049 i receptet. För att spä ut det hela så kokade jag 3 liter till, kylde och spädde ut vörten. OG hamnade nu på 1048 och totalt 9,5 liter.
Jag vet inte om man kan göra så här, men det lär väl ge sig om ca 5 veckor när det är dags att provsmaka.

Som sammanfattning så gick första bryggningen klart över förväntan. Några nya frågetecken om hur lakning ska gå till, hur mycket vört som kan koka bort kom till, men annars i rätt lyckat. Nu håller jag tummarna att jäsningen kommer igång under natten.

1 kommentar:

  1. Underbart, jag är redo att ställa upp för provsmakning närhelst det behövs! Ser fram emot täta informationsuppdateringar.

    //4:an

    SvaraRadera